TFV Honda VTR

Valid HTML 4.01 Transitional


Ventiljustering

Der er en del forberedelser, der skal overståes før at man kan komme i nærheden af ventilerne på en "fie". Kåbe, underkåbe, sæde og tank skal af, og kan passende opbevares lidt afsides. Kølevædsken aftappes, og kølerne med ventilator og beslag afmonteres.

Herefter fjernes luftfilterkassen og karburatorerne, prop indsugningsportene af med klude eller lignende. Fjern plastafdækningen over forreste cylinder, og nu er det tid for rengøring. På grund af det latterlige stykke plast Honda kalder en forskærm er hele området omkring kronrøret begravet i sand og grus. Det er nødvendigt at få det hele væk inden forreste ventildæksel åbnes. En stiv pensel og en støvsuger gør underværker, vær særlig omhyggelig omkring ledninger og kabler.

foto

Når nogle af billederne viser højre køler monteret, så er det kun fordi jeg på det tidspunkt billederne blev taget, ikke var klogere ;-) . Oliekøleren kan afmonteres, eller alternativt lægges ned på forskærmen, husk en klud imellem.

Forbered et stykke papir med kolonner for hver enkelt ventil, eventuelt som tegning af topstykkerne, det vigtige er at du kan genfinde dataene. Derudover skal der bruges søgerblade i såvel millimeter som tommer, (herom senere), samt mikrometerskrue/skydelære. Af med ventildækslerne, pakningerne skal følge dækslerne.

foto

Et dokument, som det her, er en glimrende hjælp under opmålingen, og ved senere ventiljusteringer. Du kan se hvilke brikker, der eventuelt kan bytte plads, og hvilke der skal bestilles.

foto

Generatordækslets propper fjernes, (venstre side), således at motoren kan tørnes med en topnøgle.

The end


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
1-5-2010