Ventiljustering
Der er en del forberedelser, der skal overståes før at man kan komme i
nærheden af ventilerne på en "fie". Kåbe, underkåbe,
sæde og tank skal af, og kan passende opbevares lidt afsides. Kølevædsken
aftappes, og kølerne med ventilator og beslag afmonteres.
Herefter fjernes luftfilterkassen og karburatorerne, prop indsugningsportene af med klude
eller lignende. Fjern plastafdækningen over forreste cylinder, og nu er det tid for
rengøring. På grund af det latterlige stykke plast Honda kalder en forskærm er
hele området omkring kronrøret begravet i sand og grus. Det er nødvendigt
at få det hele væk inden forreste ventildæksel åbnes. En stiv pensel
og en støvsuger gør underværker, vær særlig omhyggelig
omkring ledninger og kabler.
|
Når nogle af billederne viser højre køler monteret, så er det
kun fordi jeg på det tidspunkt billederne blev taget, ikke var klogere ;-) .
Oliekøleren kan afmonteres, eller alternativt lægges ned på
forskærmen, husk en klud imellem.
|
Forbered et stykke papir med kolonner for hver enkelt ventil, eventuelt som tegning af
topstykkerne, det vigtige er at du kan genfinde dataene. Derudover skal der bruges
søgerblade i såvel millimeter som tommer, (herom senere), samt
mikrometerskrue/skydelære. Af med ventildækslerne, pakningerne skal følge
dækslerne.
|
Et dokument, som det her, er en glimrende hjælp under opmålingen, og
ved senere ventiljusteringer. Du kan se hvilke brikker, der eventuelt kan
bytte plads, og hvilke der skal bestilles.
|
|
Generatordækslets propper fjernes, (venstre side), således
at motoren kan tørnes med en topnøgle.
|
The end
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 1-5-2010
|