TFV Honda VTR

Valid HTML 4.01 Transitional


Ventiljustering

Demontage

Adskil altid kun en top ad gangen, ellers risikerer du let at miste overblikket over timingen. Tørn IKKE motoren når knasterne er afmonteret. Det er kun nødvendigt at udtage knastaksler hvor der er behov for justering, men.... afmonter nu bare alligevel lejebroerne for at se efter koldstartsrivninger.

Findes der spor/ridser efter rivning i lejebroens leje mellem knasterne, så skal lejet poleres med eksempelvis slipol, intet grovere slibemiddel må bruges. Lejet på knastakslen renses forsigtigt for rester af aluminium med slibepapir korn 2000. Før slibning fyldes fedt i hullerne fra smørekanalen i akslen. Når knastakslen er slebet og efterfølgende rengjort, blæses der med trykluft gennem hullerne i det leje der ikke har været bearbejdet, og "fedtpropperne" blæses ud sammen med de sliberester, der måtte være tilbage.

foto

Generatorrotoren har to topmærker benævnt "FT" og "RT". Tørn motoren mod uret indtil FT mærket kommer til syne i det lille prophul.

foto

Se på mærkerne på kædehjulene i forreste topstykke. Mærket "FI" skal vende opad mod stellet, og flugte med kanten af topstykket. Vender mærket ind mellem knasthjulene skal motoren tørnes en hel omgang mod uret indtil "FT" kommer til syne igen. På udstødningsknasten skal Mærket "FE" vende nedad, og flugte med kanten af topstykket.

foto

Knastkæden slækkes ved at fjerne bolten på enden af knastkædestrammeren, "nøglen" sættes i indgreb med spindelen, og drejes derefter med uret indtil modstand føles. Nøglen bringes i indgreb med husets slidser, og kædestrammeren er låst.

foto

Nøglen ? Den kan man selv lave af et stykke 1 mm. plade. Opmærk, sav, og tilpas med fil.

foto

Fjern først bolten pilen peger på, Do not drop ! Herefter løsnes de fire bolte, der holder lejebroen. To pasrør styrer broens placering, og den skal vrikkes derfra. Bemærk at kædeguiden er fæstnet på begge lejebroer. Det er nødvendigt at fjerne bolten på modsatte bro.

foto

Den fritlagte knastaksel med kædehjul løftes og lirkes ud af kæden. Demonter ikke kædehjulet fra akslen, det tjener intet formål.

foto

Bagerste cylinder ? Same Procedure James. Blot hedder timingmærket på generatoren "RT", og på kædehjulene peger "RI" fremad, og "RE" bagud mod sædet.

foto

Her fritlagte udstødningsknastfølgere i bagerste topstykke.

foto

Modstå fristelsen til at trække knastfølgerne ud med værktøj. Selv de mindste mærker fra en tang vil med tiden ødelægge topstykket. Brug en sprit-, eller benzin-vædet klud, rens følgerens synlige flade, og træk den efterfølgende ud med et stykke malertape.
Justerbrikken følger sædvanligvis med knastfølgeren ud, men pas alligevel på ikke at "tabe" brikkerne ned i motoren.

Et tip, når du har brikkerne, der skal byttes, taget ud af første topstykke, så genmonter følgerne og knastakslerne, lad knastkæden stramme op. Stil mærkerne til andet topstykke, og demonter knastaksler samt følgerne. Med lidt held passer en brik et andet sted i topstykkerne.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
1-5-2010