Knastaksellejer
Når at du køber brugt mc, så køber du måske også en overraskelse.
Det gjorde jeg. Ved første ventilservice kunne jeg se skaderne af at "køre" med
lidt, eller ingen olie i knastaksellejerne. Årsagen til den lette rivning i lejerne kan der kun
gisnes om.
"fie" har i længere perioder ikke været på landevejen. Lange stilstandsperioder
betyder at olien siver ned i bundkarret, og ved en senere opstart er det knastakslerne, der sidst
tilføres olie, disse lejer er lavest prioriteret i oliefødekæden. Det har givetvis
heller ikke hjulpet på problemet, at oliefilteret var et uoriginalt filter uden returventil. Derved
er olien blot endnu hurtigere blevet drænet væk ved stilstand.
|
Disse slidmærker er meget svære at vise med foto's, men læg mærke til, at
lejet til højre er mere mat i overfladen.
|
|
Knastaksellejet mellem kædehjulet og knasten. Fejlfri overflade.
|
|
Og lejet mellem knasterne. Bemærk den "rillede", og lidt matterede overflade.
Det er aluminiumrester.
|
|
Lejebukken til lejet mellem knasterne. Bemærk prikkerne med "hale", det er
materiale revet ud af overfladen på lejet.
|
|
Diameteren på akslen, og lejet, er en smule forskellig fordi at der skal være plads
til olie. Når olien så mangler, træder akslen kun på midten af lejebukken,
og det kan ses som en slidgrænse på lejeoverfladen.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 20-1-2007
|