Ventiljustering
Slutmontage
|
Kædeguidens bolt skal have en dråbe locktite før den
spændes til 10 Nm. Locktite fordi, hvis den bolt, som ikke er sikret med
låseskive, går løs, så dratter den ned hvor det gør
allermest ondt, mellem knastkæde og kædehjul.
|
Fjern forsigtigt gummipakningerne fra topdækslerne, og fjern rester af gammel
pakningsmasse, originalt noget kontaktlimsagtigt stads. Rens sporene i
topdækslerne for pakningsmasse uden at ridse sporene. Indfedt gummipakningen
i et tyndt lag siliconepakning, og genmonter pakningen i dækslerne. Før
ventildækslerne monteres, overhældes knasterne med ca. 1 dl frisk motorolie til
hver knastaksel. Monter dækslerne på topstykkerne. Pakningerne på
montageboltene fedtes ind i siliconepakning, og boltene krydsspændes til et moment,
(For VTR-F 10 Nm.)
Helt for egen regning, så mener jeg at 10 Nm. til topdækselboltene på
en VTR-F er for meget ! Boltene er med bryst, og har et fast anlægspunkt mod
topstykket. D.v.s. ventildækselpakningen forspændes lige meget uanset boltenes
tilspændingsmoment, så længe boltene er spændt i bund. Ved
10 Nm. vrides boltene faretruende, så jeg vil anbefale et tilspændingsmoment
på 6 - 8 Nm.
Genmonter propperne i knastkædestrammerne med nye tætningsskiver, og propperne
i generatordækslet bør forsynes med nye oringe. Så er det tid til
at "pakke" cyklen ind i karburatorer, kølesystem, luftfilter (nyt) og
kåbedelene.
The End
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 1-5-2010
|