TFV Honda VTR

Valid HTML 4.01 Transitional


Ventiljustering

Slutmontage

foto

Kædeguidens bolt skal have en dråbe locktite før den spændes til 10 Nm. Locktite fordi, hvis den bolt, som ikke er sikret med låseskive, går løs, så dratter den ned hvor det gør allermest ondt, mellem knastkæde og kædehjul.

Fjern forsigtigt gummipakningerne fra topdækslerne, og fjern rester af gammel pakningsmasse, originalt noget kontaktlimsagtigt stads. Rens sporene i topdækslerne for pakningsmasse uden at ridse sporene. Indfedt gummipakningen i et tyndt lag siliconepakning, og genmonter pakningen i dækslerne. Før ventildækslerne monteres, overhældes knasterne med ca. 1 dl frisk motorolie til hver knastaksel. Monter dækslerne på topstykkerne. Pakningerne på montageboltene fedtes ind i siliconepakning, og boltene krydsspændes til et moment, (For VTR-F 10 Nm.)

Helt for egen regning, så mener jeg at 10 Nm. til topdækselboltene på en VTR-F er for meget ! Boltene er med bryst, og har et fast anlægspunkt mod topstykket. D.v.s. ventildækselpakningen forspændes lige meget uanset boltenes tilspændingsmoment, så længe boltene er spændt i bund. Ved 10 Nm. vrides boltene faretruende, så jeg vil anbefale et tilspændingsmoment på 6 - 8 Nm.

Genmonter propperne i knastkædestrammerne med nye tætningsskiver, og propperne i generatordækslet bør forsynes med nye o­ringe. Så er det tid til at "pakke" cyklen ind i karburatorer, kølesystem, luftfilter (nyt) og kåbedelene.

The End


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
1-5-2010