Kontrol af kæde
Hvordan undersøger du så om kæden er for slidt ? Først af alt ser
du efter rust ved o-ringene. Hvis at der kommer rust ud ved o-ringene er det fordi, at
smøremidlet er forsvundet/løbet ud. Se også efter stive led, og led med
usædvanligt meget slup.
|
En anden sikker måde er at måle længden over et givent antal
kædeled. Stræk kæden hårdt så den bliver helt ret,
og læg en lineal ovenpå kæden.
|
|
Her måles på en 530 kæde, og over en strækning på
51 led. 5 tallet i 530 betyder en ledlængde på 5/8 tomme, så
regnestykket for en ny 530 kæde er:
2,54 x 5/8 x 51 = 80,96 cm.
Kæden her er ca. 20.000 Km. gammel, og slidt ca. 1 mm. svarende til
0,12% Der er mange Km. tilbage i den her kæde. 1% strækning er nok den
absolutte, og sikre udskiftningsgrænse.
|
|
Og her efter ca. 35.000 Km. Nu strukket 2,5 mm. Det er ikke som sådan kritisk,
men det høje Km. tal kan give problemer med metaltræt-hed i pindene, så
kæden kommer ikke på igen.
|
|
Et andet mål for sliddet kan findes ved at trække i kæden midt
på bagerste kædehjul. Alt efter diameteren af kædehjulet kan et
kraftigt træk "løfte" kæden nogle mm. Kæden er
færdig, hvis at du kan se igennem mellem bunden af tænderne og kæden.
|
Se også på kædehjulene. Specielt det lille på motoren slides relativt
hurtigt. Faktisk er det en god, og økonomisk idé at udskifte motorkædehjulet
midt i kædens levetid. Kædens levetid forlænges markant, da den herved ikke
skal "kante" sig over et delvis nedslidt kædehjul.
|
Nyt og gammelt, bemærk asymmetrien ved tænderne på det slidte
kædehjul.
|
|
Og her hvordan rullernes position er "kravlet" både tilbage, men
også op på tanden. Grøn cirkel er den oprindelig position af kædens
rulle, rød cirkel er slidmærket i tanden, og den tilhørende position
af rullen ved en slidt kæde.
|
Justering af kæde
Tjek af kædejustering er et af de vigtigste, og hyppigste servicejobs, der skal gøres på mc'en. Du bør i
princippet checke kædejusteringen før hver eneste tur du kører, da ukorrekt kædejustering kan have
alvorlige konsekvenser.
Den bedste måde at kontrollere kædens stramning på er også den lidt besværlige. Men det foregår
ved at du med varmkørt kæde, (ca 10 km kørsel), kører med jævn fart (middel omdrejningstal) og
får et par kammarater til at køre på en anden motorcykel, eller i bil for den sags skyld, ved siden af dig.
Føreren til at koncentrere sig om kørslen, og passageren til at holde øje med din kæde. Hvis kædens
underste forløb bugter sig som en slange er kæden for slap. Hvis kæden sitrer med små "slag", er
den for stram. Men hænger den i én blød bue, uden at bevæge sig op og ned, så er opspændingen OK.
Efter sådan en eftersyns tur kan du måle bevægeligheden af kæden midt mellem kædehjulene når
cyklen står stille, og bruge denne måling som reference for justeringerne fremover (du kan f. eks. måle fra et
punkt midt under bagsvingeren og trække kæden så langt ned som muligt).
Og hvis endelig kæden skal være ude af justering er det bedre den er lidt for slap end lidt for stram. En for stram
kæde slides på rekord tid, og kan resultere i at kæden sprænger eller gearkassen ødelægges. En
for stram kæde kan også have den effekt at gearkassen er svær at få i frigear, og giver et smæld
når man sætter i 1. gear.
|
Typisk er der markeringer på begge sider af bagsvingeren til hjælp for opretningen af baghjulet.
Men lad dig ikke helt ukritisk lede af disse mærker, for så nøjagtige er de ikke altid.
|
|
Bemærk den lille forskel der er i mærkernes placering på hver side af bagsvingeren. Forvent at se noget
lignende på din egen MC når at selve baghjulet ellers er rettet ind.
|
Vedligehold af kæde
Hvad gør du så for at sikre lang levetid for kæden ? Jo først af alt
beskytter du kæden mod vand. Det vil sige smøring nok til at kæden aldrig
fremstår med blanke ruller. I regnvejr kan kæden kræve smøring så
tit som for hver 150 - 200 Km. Problemet med smøring i regnvejr kan reduceres
væsentlig med en god kædeskærm, hovedparten af regnvandet kommer nemlig fra
baghjulet.
Derfor er det en god idé med.......
Vinteropbevaring
Et andet vigtigt punkt er vinteropbevaring af kæden. Efterhånden som kæden
slides, så vil o-ringene ikke være helt tætte længere, og fugt har
mulighed for at trænge ind i leddene. Det går fint nok når kæden
smøres jævnligt, men i den lange vinteropbevaring kan det gå galt, fugten
forårsager rust. Det kan hindres ved en fornuftig rengøring og gennemgribende
smøring inden opstaldning. På en "fie" er det let, der afmonteres
kæden i et stykke sammen med forreste kædehjul. Kæden afrenses i petrolium
eller lampeolie, herefter lægges den i et vaskefad, og der overhældes med billig
kædesavsolie indtil kæden er dækket af olie. Lad kæden ligge i olien en uges
tid, og hæng derefter kæden til afdrypning over fadet.
Når kæden er slidt op
Hvad gør du så ? Først finder du ud af hvilken størrelse kæde
din motorcykel er monteret med. Der er typisk angivet størrelse i brugerhåndbogen,
og i mange tilfælde endog eksempler på fabrikater. Kæde og kædehjul kan
som regel købes i sæt til den enkelte mc-model, og du behøver ikke bekymre
dig så meget om kædens dimension. Derimod er du desværre nødt til at
sikre dig, at kæden har den rigtige trækstyrke, desværre, fordi en del forhandlere
er nogle snydepelse, specielt på Ebay sættes helt horibelt ringe kombinationer til
salg. Med min oplevelse i mente, så vær vis på at du køber den rette
trækstyrke. Derfor har jeg samlet oplysninger til:
Samlingen er selvsagt ikke en komplet liste over alt hvad at der er på markedet, men mere
en vejledning i hvad at du skal være opmærksom på.
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 6-2-2012
|