TFV Honda VTR


Udvidet kædeskærm

Kører du helårskørsel, vil du opleve, at der i regnvejr er behov for væsentlig mere kædesmøring. Moderne motorcykeldesignere ser stort på at beskytte kæden mod det vand baghjulet hvirvler rundt. Derfor kan du med fordel selv "færdiggøre" kædeskærmen.
Der er intet nyt i min udvidede kædeskærm, alle, der har beskæftiget sig med engelske motorcykler, kender pladen på kædeskærmen, som typisk er nittet, eller punktsvejset fast i kanten af kædeskærmen.

foto

Jeg valgte at bygge i 2 mm. tyk aluminiumplade, men plastmaterialer som ABS, eller polycarbonat vil også fungere fint.
Specielt polycarbonat er let at bukke i kold tilstand. Du kan med fordel lave en skabelon i pap først, jeg snød, og gik den direkte vej.

Først bukkede jeg pladens overkant i facon, således at den passede indvendigt i den originale kædeskærm.

foto

Herefter savede jeg en slids i pladen, så jeg kunne bukke den nederste del af pladen i facon med rundingen i bag­svingeren. Jeg borede huller til montering, skar gevind i hullerne i bagsvingeren, og i pladen foroven hvor den er fæstnet til kædeskærmen. Pas på med længden på boltene foroven, de må ikke nå ind til kæden.

foto

Pladens underkant saves af således at den slutter under nederste "løb" af kæden. Rundingen ved bagkanten er vist lidt noget pjat, men jeg synes nu, at det er flot når linierne følger hinanden, og her følger pladens runding bagerste kædehjul.

foto

Placer pladen således at der er god plads til baghjulet, ellers ender du med, ligesom jeg, at måtte flytte pladen når det viser sig, at en ny type dæk er en smule bredere.

foto

Underkant flugter med kæden......

foto

og bagkant med kædehjulet.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
30-12-2009