Knirkende plastdele
Jeg har nævnt det før i afsnittet "Erfaringer med en BMW", plastdele
er bestemt ikke BMW's stærke side. Der er problemer ved samlingerne mellem de forskellige dele, delene passer ikke sammen
i formgivningen. Låsetappene og skruehuller passer, men linierne, samlingerne som skal flugte passer flere steder ikke sammen.
Derudover rasler det hele ganske betragteligt ved forskellige omdrejningstal, for der er ingen gummidæmpere i samlingerne
eller ved skruerne. Kun allerforrest ved monteringen af siderne, og ved baglygten, er der brugt gummibøsninger til montering.
Den slags detaljer slipper japanske mc-producenter bare meget bedre fra.
|
Tank og kåbeklædningen er samlet af 8 plastdele i alt. Frontstykket, de store side-stykker, og midterstykket over
tanken passer pænt sammen, men samlingerne ved midterstykket knirker og rasler fuldstændig vanvittigt.
|
Men pænt er bestemt ikke et ord, der kan bruges om samlingerne mellem de store og små sidestykker. Værst er det
på højre side hvor hverken facon endsige styretappene er ramt rigtig.
|
Venstre side er dog ok med hensyn til styretappene.
Jeg har forsøgt at rette på samlingen i højre side, men det lader sig ikke gøre uden at fjerne
styretappene helt.
|
Her gnaver delene mod hinanden lige ved sædekanten. I venstre side er der 4 mm. luft samme sted. Det er også ret
tydeligt at "hjørnerne" på de to plastdele ikke flugter sådan som hensigten ellers har været.
|
Jeg har ikke undersøgt hvilken af de to støbeforme, der er fejlbehæftet, men en opmåling med venstre
side som reference kunne nok afklare det.
|
|
Ved samlingen under sædet er det også blot plast mod plast, ingen dæmpning, eller gummistrimler til at hindre
delene i at slide malingen af. Grundmaterialet er sort ABS, og det bliver "striberne" i samlingerne så også.
|
|
Plastdelene holdes på plads af tappe og modsvarende huller. Men hvor at mange andre bruger en gummiring som mellemlæg
i hullerne, så lader BMW plast gå mod plast. Heraf rasleriet.
|
|
"Gnave" mærker i sporet i midterstykket. Ikke så mærkeligt at samlingen ikke er lydefri.
|
Project lyddæmpning
For at sikre ro for raslen og knirken så har jeg brugt små stykker blødt siliconecellegummi på hver side
af alle styrehullerne. Den siliconegummi jeg har brugt er i pladeform, og med selvklæbende bagside, som jeg så har klippet
i strimler, men det kunne også sagtens have været af den slags, der fåes på rulle i byggemarkeder.
|
Tykkelsen af strimlerne er ret kritisk, for tykt og der er risiko for at "klikkene" i styretappene ikke kan gå
i indgreb, og for tyndt så udebliver virkningen af lyddæmpningen helt. Mit valgte materiale var for tykt og
måtte justeres med en kniv. 3 mm. er ideelt, hvilket taler for den bløde liste fra byggemarkedet.
|
Project knæstøtte
En anden medfødt uhensigtsmæssighed, som jeg ikke har kunnet vænne mig til, er de bløde "tanksider",
altså at plastsiderne giver voldsomt efter hvis at man klemmer knæene sammen om tanken. Det er simpelthen et så
forstyrrende element under kørslen, især i sving virker det helt forkert, så her er der virkelig plads til forbedring.
|
Jeg har fyldt mellemrummet mellem selve tanken og ud til klædningen med relativt hård siliconecellegummi.
Det kræver dog adskillige prøvesamlinger at ramme den rette tykkelse på gummistykkerne.
Jeg har brugt gummiplader af forskelige tykkelser og har så limet lag på lag, indtil at gummipladerne lige
nøjagtigt støtter let mod klædningens inderside.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 17-5-2011
|