TFV MC teori

Valid HTML 4.01 Transitional


Acceleration, how to

grafik

Diagrammet viser baghjulsmomentet for de respektive gear. Størrelsen af dette moment er afgørende for den resulterende acceleration. Den maximale acceleration findes omkring 65 Km./t. for derefter kun at blive ringere hele vejen op til topfart. Det er også ret klart, at 1. gear er udlagt efter bedste 0 - 100 Km./t. præstationer, derfor "rækker" første gear nøjagtigt til 100 Km./t. hvor motoren går i begrænseren. Der er simpelthen ikke plads til et gearskifte i en konkurrencedygtig 0 - 100 Km./t. præstation. Både fordi at et gearskifte tager tid, men også fordi at momentet er væsentlig ringere i 2. gear, og dermed også accelerationen.

Fra 2. gear og op er det ikke længere nødvendigt at køre til omdrejningsbegrænseren. Her kan man teoretisk nøjes med at køre til hvor kurven skærer næste gear.

En anden pussighed er, at 5. gear rækker til tophastighed. En "fie" kommer ikke over 245 Km./t. 6. gear er altså et overgear, eller var det marketing, der i sidste øjeblik fik gennemtrumfet en opgearing af hensyn til 0 - 100 Km./t. præstationen ?

grafik

Hvis nu, man som jeg har gjort, ændrer til en større udvekslig i sekundær drevet, så mister man muligheden for "papiracceleration", men får et væsentlig bedre afsæt i 1. gear, og nu passer 6. gear meget bedre med tophastigheden. Faktisk får man en meget mere brugbar motorcykel.


Og en anden motorcykel

grafik

Her BMW R1200S kurver. BMW har slet ikke forsøgt at strække 1. gear til 100 Km./t. Alligevel topper 1. gear momentmæssigt så højt som ved 70 Km./t.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
17-6-2010