TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Ventiljustering

En BMW boxermotor er nok den letteste i verden at stille ventiler på, adgangen er endog meget let, og stilleskruer gør forberedelserne lette, du skal blot have søgerblade og værktøj. For R1200 gælder at torx "toppe" skal være til rådighed.

Første gang er arbejdet lidt mere omfattende fordi at der højst sansynligt skal justeres endeslør på vippearmene. BMW samler motorerne med en enorm stor tolerance på det punkt, og ud over at det kan høres, så påvirker stort slør også ventilspillerummet marginalt, da de korte stødstænger står en smule skråt for vippearmene.

foto

A:
Stilleskruer ventiljustering.
Nøglevidde 10 mm. for kontramøtrikkerne, og 4 mm. indvendig sekskant, (unbraco), for stilleskruerne.

B:
M8 bolte for holdebro til vippearmsaksler.
Torx størrelse T45

C:
M10 stagbolt for cylinder, topstykke, og holdebro til vippearmsaksler.
Nøglevidde 17 mm.

Før ventiljustering vil jeg kraftigt anbefale at tjekke endeslør på vippearmene. BMW samler disse dele med et helt utroligt stort spillerum, de accepterer alt fra 0,05 mm. og helt op til 0,4 mm. Ved blot 0,3 mm. er ventilmekanikken langtfra lydløs, jeg tør slet ikke tænke på hvor slemt 0,4 mm. må være.

Jeg har justeret til 0,08 mm. og det er lydefrit.

For at kunne arbejde med ventiljustering på et topstykke, så skal pågældende cylinders stempel være i top i kompressionsslaget. Jeg har ellers altid været fortaler for, at knaster skal vende 180° væk fra løfteren under justering, men knasterne er ikke synlige uden adskillelse af topstykket, så vi må nøjes med hvad BMW finder godt nok, og tjekket efter, så er det også ok, der er ingen "quitening ramps" på BMW'en.

Der findes et hul i koblingshuset til en låsedorn, desværre er hullet utilgængelig med stellet monteret. Heldigvis kan metoden som jeg har beskrevet her bruges til at finde topstilling af stemplerne.

foto

For at kunne justere endeslør på vippearmene, så er det nødvendigt at løsne den ene stagbolt til topstykke/cylinder da den går gennem holdebroen til vippearmsakslerne.

Møtrikken må ikke løsnes helt !

Møtrikken skal kun løsnes nøjagtigt 180° hverken mere eller mindre.

foto

Hold nøje kontrol med hvor meget du løsner møtrikken, og vær forberedt på at den løsner i ryk. Staget er så langt at det fjedrer en del før gevindet løsner sit greb.

Herefter løsnes de tre torx bolte nøjagtigt så meget at de stadig klemmer på broen.

foto

Vippearmen skal kunne bevæge sig frit, både endevis, men også om sin akse. Det vil sige, der skal være spillerum ved ventilerne.

Måle endeslør -

foto

og justere med lette slag, evt. med hård træklods mellem hammer og bro.

foto

Bemærk at justering i én ende let kan påvirke justeringen i den anden ende.

Når alt er på plads, så spændes de tre torx bolte til moment, 18 Nm. og herefter spændes stagbolten nøjagtigt 180°

Det kan være nødvendigt at kompencere en smule for det fjedrende stag ved at dreje nogle få grader forbi "målet", for herefter at dreje lidt tilbage for at tage vriddet af staget.

Efter veludført kontrol, og eventuel justering af endeslør på vippearmene, så er det tid til kontrol, og justering af ventiler.

foto

Der skal bruges to sæt søgerblade. Bladene skal lige nøjagtigt kunne blive hængende af sig selv ved korrekt justering, hvilket er 0,15 mm. for indsugning, og 0,30 mm. for udstødnings-ventilerne.

Hvorfor to søgerblade ? Fordi vippearmen har en tolerance i lejet på sin aksel, en anelse slør. Ved at bruge to søgerblade, så udlignes dette slør i begge ender af vippearmen akkurat som når vippearmen træder på ventilerne.

foto

Justering foregår med 4 mm. sekskantnøgle, (unbraco), og 10 mm. nøglevidde på kontramøtrikken.

Kontramøtrikken spændes med 8 Nm.

Ventildækselpakningerne er ikke den mest holdbare konstruktion, og kan ved genbrug begynde at lække ganske lidt. Pakningerne er heldigvis ret billige. Topdækslernes bolte trækkes til over kryds indtil at de ligger an mod deres bryst, og spændes herefter til 10 Nm.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
14-5-2010