TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Tændspoler og tændrør

1200 serien har tændspoler indbygget i tændrørshætterne, og 2 af disse sidder dybt i topstykkerne skjult bag plastdæksler. Tændspolerne er svære at demontere, dels på grund af ringe plads omkring dem, og dels fordi at tændspolerne er helt glatte. BMW sælger et værktøj, som griber i to små fordybninger i siden af spolerne. Værktøjet er af plast, og ekstremt ringe udført, og smutter let ud af rillerne i tændspolerne.

Jeg har et langt bedre og mere universelt værktøj til formålet.

foto

Bag dette sorte dæksel findes tændspolen.

foto

Dækslet skal trækkes ud fra ledningsenden. Vær her opmærksom på kun at trække i retning væk fra motoren. Trækker du bagud risikerer du at dækslet brækker.

foto

Du har nu brug for disse simple værktųjer.

foto

Vip den lille låseflig forsigtigt et par mm. ud med enden af skruetrækkeren og træk stikket ud af fatningen i tændspolen.

foto

Her er stikket på vej ud af sin fatning. Det hvide fedt er ikke standard, stikket var knastørt før at jeg adskilte første gang.

foto

Nu skal snoren bruges. Lirk snoren ind bag tændspolens fatning -

foto

og om tændspoleenden, bind en enkelt knude, og stram til.

foto

Snoren skal ind bag de to hjørner som pilene viser. Snoren må under ingen omstændigheder trække i tændspolens skrøbelige fatning.

foto

Træk ret udad i snoren. Støt eventuelt knuden med en fingerspids. Forvent at tændspolen slipper sit greb i topdækslet ret pludseligt.

foto

Så er der fri adgang til tændrøret, som sidder meget dybt i topstykket, og med ganske lille frigang rundt om.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
Opdateret d. 8-4-2012