|
|
BMW R1200S |
|
|
|
|
|
Tændspoler og tændrør
1200 serien har tændspoler indbygget i tændrørshætterne, og 2 af disse sidder dybt i topstykkerne
skjult bag plastdæksler. Tændspolerne er svære at demontere, dels på grund af ringe plads omkring
dem, og dels fordi at tændspolerne er helt glatte. BMW sælger et værktøj, som griber i to små
fordybninger i siden af spolerne. Værktøjet er af plast, og ekstremt ringe udført, og smutter let ud af
rillerne i tændspolerne.
Jeg har et langt bedre og mere universelt værktøj til formålet.
|
Bag dette sorte dæksel findes tændspolen.
|
|
Dækslet skal trækkes ud fra ledningsenden. Vær her opmærksom på kun at trække i
retning væk fra motoren. Trækker du bagud risikerer du at dækslet brækker.
|
|
Du har nu brug for disse simple værktųjer.
|
|
Vip den lille låseflig forsigtigt et par mm. ud med enden af skruetrækkeren og træk stikket ud af
fatningen i tændspolen.
|
|
Her er stikket på vej ud af sin fatning. Det hvide fedt er ikke standard, stikket var knastørt
før at jeg adskilte første gang.
|
|
Nu skal snoren bruges. Lirk snoren ind bag tændspolens fatning -
|
|
og om tændspoleenden, bind en enkelt knude, og stram til.
|
|
Snoren skal ind bag de to hjørner som pilene viser. Snoren må under ingen omstændigheder
trække i tændspolens skrøbelige fatning.
|
|
Træk ret udad i snoren. Støt eventuelt knuden med en fingerspids. Forvent at tændspolen
slipper sit greb i topdækslet ret pludseligt.
|
|
Så er der fri adgang til tændrøret, som sidder meget dybt i topstykket, og med ganske lille
frigang rundt om.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen Opdateret d. 8-4-2012
|
|