TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Pinligt Haldrup

Ved 1.000 Km. service skulle det ellers levetidssmurte bagtøj åbenbart have nyt olie. Det havde mekanikeren ikke nået da jeg efter aftalt tid ville afhente motorcyklen. For at få olien ud skulle bagtøjet vippes bagover. Kaliperen var derfor afmonteret, jeg holdt den selv mens mekanikeren skiftede olien, men da der var flere ting, der ikke var færdige, så gik jeg en tur i området. Da jeg kom tilbage var bagtøjet igen tippet bagover med oliebakken under, og kaliperen igen afmonteret, men hvorfor den skulle have lov til at dingle opad bagtøjet forstår jeg ikke :-( Og hvorfor olien igen skulle skiftes var der ingen svar på.

foto

Efterfølgende brokkede jeg mig over hændelsen, og blev lovet et nyt bagtøj. Skiftet blev aftalt til at foregå ugen efter. Da jeg igen afhentede cyklen efter "bagtøjsskiftet", så alt tilforladeligt ud.

foto

Men efter første regnbyge kom blank aluminium til syne. Pussigt nok hvor en af skrammerne havde været på det "gamle" bagtøj. Altså, bagtøjet var, ikke som lovet, skiftet. Det var repareret med indfarvet voks !

foto

Flere skrammer, og mærker fra mekanikerens ligegyldige omgang med den dinglende bremsekaliper.

foto

Mon ikke at vi er enige om at jeg ikke fik et nyt bagtøj. Efter en smule regnvejr er tegnene ganske tydelige, mekanikeren har jævnet de værste buler, og "spartlet" med indfarvet voks. Pinligt Haldrup !

Og uheldigvis har bremsebelægningerne fået en omgang olie, så bremseevnen er stortset væk. Alt i alt en mellemfornøjelig oplevelse.


Pinligt BMW

Næste opdagelse var startbesvær, og et meget varierende lys ved tomgang. Aha, kablets polsko på pluspolen sad løs på akkumulatoren, og kunne ikke spændes.

foto

Sådan skal en pol se ud, her minuspolen.

foto

Mishandlet pluspol. Den anvendte bolt er alt for lang. Bolten er en speciel BMW-ting, vistnok beregnet for tilslutning af et startkabel. I forsøget på at spænde kabelskoen fast, er akkumulatorpolen blevet voldsomt deformeret.

foto

Det er vist ikke helt forkert at antage, at skulle bolten kunne anvendes, så skulle polskoen have været 3-4 mm. tyk. Det er den ikke, snarere 1,5 mm. Bolten er nu erstattet af en almindelig M6*10 med spændeskive. Heldigvis virker det ikke til at elektronikken har taget skade, det kunne ellers let ske med en løs forbindelse til akkumulatoren.


Pinligt BMW

Vinteren over har " makita" hygget sig i varmen i elektronikværkstedet. Og pludselig, POP, venstre spejl faldt af, dvs. det blev selvfølgelig hængende i ledningen til blinklyset.

foto

"Eksploderet blinklys".

foto

En, i grunden fra starten, overbelastet clips havde opgivet ævred. Kraven revnet fra fladen, fladen flækket ud fra centrum, og fligene rettet bagud.

foto

Ikke så underligt når man ser fjederen som clipsen skal holde på plads. Måske nok teoretisk set ok, men i virkelighedens barske verden, på en rystepudser af en BMW-twin, så går den slags ikke. Det er for billigt, og ikke en kr. 248.000,- maskine værdig.

foto

Den lille kant clipsen har fat i. Pinligt BMW !

foto

Og hvis at man lige regner lidt på materialestyrke og kraft, så kan man kun ryste på hovedet.

Kraften fra fjederen er ca. 570 newton i hvile, og 50% højere når spejlet drejes ind mod kåben.

Jeg har valgt at regne med spejlet i hvile, og en "alloy steel", hvilken givetvis er over normal "clipskvalitet". De rødt markerede områder er overbelastede. Bemærk især de røde pletter i bunden af buerne. De er starten til revnen som ses på fotoet.

Med mindre at BMW har brugt helt overnaturlige materialer på en simpel clips, så er designet dødfødt fra start af.


Pinligt BMW

foto

Sådan binder BMW kabler på synlige stelrør. Der kan "lynlåsene" så få lov til at samle skidt, og gnave i malingen.

foto

Og koblingsslangen får lige en "lynlås".

Den slags detaljer løser Honda meget mere elegant med små påsvejsede/nittede stag, som de dertil designede "kabellynlåse" kan klipses på.

foto

Et dårligt foto, som ikke helt viser, hvordan malingen allerede er meget slidt, hvor binderen har siddet. Jeg håber, at skaden kan poleres væk.

Igen har BMW valgt at skære hjørner, der slet ikke er så dyrt et produkt værdigt..

Pinligt BMW

foto

Dette er spaceren til venstre side ved forhjulet. Den er af aluminium, og simmerringen i hjulnavet kører herpå. Den er efter 11.000 Km. allerede voldsomt slidt i to spor. Nu er aluminium og gummi i sig selv en dårlig kombination, og glemmer man så bare en smule smøremiddel, så går det jo galt. Heldigvis så er hjullejerne i sig selv lukkede, ellers havde de sejlet rund i aluminiumstøv, men alligevel.


Maling, eller mest af alt, mangel på maling.

foto

Efter 2½ sesson ser dækslet over knastkæde og gear til ballanceaksel således ud omkring boltene. Tykt lag af ir under malingen. For f..... da, "makita" bliver brugt i al slags vejr gennem forår, sommer, og efterår, men er opbevaret i opvarmet og tørt lokale om vinteren. Ufatteligt ringe :-(

foto

Og et år senere, ganske forudsigeligt. Jeg har ikke forelagt BMW problemet endnu, men overvejer at gøre det.

foto

Længere nede hvor der dog retfærdigvis har været nogen "sandblæsning" fra forhjulet.


foto

Efter 3½ sesson, og kun knap 40.000 Km., lækker der olie ud i samlingen mellem motor og gearkasse. Ydermere har olien fundet vej til koblingen, og den "fedter" betragteligt ved højere omdrejninger hvor det solide moment sætter ind.

foto

Her er synderen. En simpel simmerring til få penge. Her har BMW sparet lidt vel rigeligt.

Læs mere om dette problem her:


foto

Og bagud til kardanen slipper der også olie ud i betragtelige mængder.

foto

18. september 2012 brækker stellet midt over på grund af en komplet tåbeligt placeret " popnut".

foto

Stellet er knækket samme sted i begge sider.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
Opdateret d. 19-9-2012