Pinligt Haldrup
Ved 1.000 Km. service skulle det ellers levetidssmurte bagtøj åbenbart have nyt olie. Det
havde mekanikeren ikke nået da jeg efter aftalt tid ville afhente motorcyklen. For at få
olien ud skulle bagtøjet vippes bagover. Kaliperen var derfor afmonteret, jeg holdt den selv
mens mekanikeren skiftede olien, men da der var flere ting, der ikke var færdige, så gik
jeg en tur i området. Da jeg kom tilbage var bagtøjet igen tippet bagover med oliebakken
under, og kaliperen igen afmonteret, men hvorfor den skulle have lov til at dingle opad bagtøjet
forstår jeg ikke :-( Og hvorfor olien igen skulle skiftes var der ingen svar på.
|
Efterfølgende brokkede jeg mig over hændelsen, og blev lovet et nyt bagtøj.
Skiftet blev aftalt til at foregå ugen efter. Da jeg igen afhentede cyklen efter
"bagtøjsskiftet", så alt tilforladeligt ud.
|
|
Men efter første regnbyge kom blank aluminium til syne. Pussigt nok hvor en af skrammerne
havde været på det "gamle" bagtøj. Altså, bagtøjet var,
ikke som lovet, skiftet. Det var repareret med indfarvet voks !
|
|
Flere skrammer, og mærker fra mekanikerens ligegyldige omgang med den dinglende
bremsekaliper.
|
|
Mon ikke at vi er enige om at jeg ikke fik et nyt bagtøj. Efter en smule regnvejr er
tegnene ganske tydelige, mekanikeren har jævnet de værste buler, og "spartlet"
med indfarvet voks. Pinligt Haldrup !
|
Og uheldigvis har bremsebelægningerne fået en omgang olie, så bremseevnen er stortset væk.
Alt i alt en mellemfornøjelig oplevelse.
Pinligt BMW
Næste opdagelse var startbesvær, og et meget varierende lys ved tomgang. Aha, kablets polsko på
pluspolen sad løs på akkumulatoren, og kunne ikke spændes.
|
Sådan skal en pol se ud, her minuspolen.
|
|
Mishandlet pluspol. Den anvendte bolt er alt for lang. Bolten er en speciel BMW-ting, vistnok beregnet
for tilslutning af et startkabel. I forsøget på at spænde kabelskoen fast, er
akkumulatorpolen blevet voldsomt deformeret.
|
|
Det er vist ikke helt forkert at antage, at skulle bolten kunne anvendes, så skulle polskoen
have været 3-4 mm. tyk. Det er den ikke, snarere 1,5 mm. Bolten er nu erstattet af en almindelig
M6*10 med spændeskive. Heldigvis virker det ikke til at elektronikken har taget skade, det kunne
ellers let ske med en løs forbindelse til akkumulatoren.
|
Pinligt BMW
Vinteren over har " makita" hygget sig i varmen i elektronikværkstedet. Og pludselig, POP,
venstre spejl faldt af, dvs. det blev selvfølgelig hængende i ledningen til blinklyset.
|
"Eksploderet blinklys".
|
|
En, i grunden fra starten, overbelastet clips havde opgivet ævred. Kraven revnet fra fladen,
fladen flækket ud fra centrum, og fligene rettet bagud.
|
|
Ikke så underligt når man ser fjederen som clipsen skal holde på plads. Måske
nok teoretisk set ok, men i virkelighedens barske verden, på en rystepudser af en BMW-twin, så
går den slags ikke. Det er for billigt, og ikke en kr. 248.000,- maskine værdig.
|
|
Den lille kant clipsen har fat i. Pinligt BMW !
|
|
Og hvis at man lige regner lidt på materialestyrke og kraft, så kan man kun ryste på
hovedet.
Kraften fra fjederen er ca. 570 newton i hvile, og 50% højere når spejlet drejes ind mod
kåben.
Jeg har valgt at regne med spejlet i hvile, og en "alloy steel", hvilken givetvis er over normal
"clipskvalitet". De rødt markerede områder er overbelastede. Bemærk især
de røde pletter i bunden af buerne. De er starten til revnen som ses på
fotoet.
|
Med mindre at BMW har brugt helt overnaturlige materialer på en simpel clips, så er designet
dødfødt fra start af.
Pinligt BMW
|
Sådan binder BMW kabler på synlige stelrør. Der kan "lynlåsene"
så få lov til at samle skidt, og gnave i malingen.
|
|
Og koblingsslangen får lige en "lynlås".
|
Den slags detaljer løser Honda meget mere elegant med små påsvejsede/nittede stag, som
de dertil designede "kabellynlåse" kan klipses på.
|
Et dårligt foto, som ikke helt viser, hvordan malingen allerede er meget slidt, hvor binderen
har siddet. Jeg håber, at skaden kan poleres væk.
|
Igen har BMW valgt at skære hjørner, der slet ikke er så dyrt et produkt værdigt..
Pinligt BMW
|
Dette er spaceren til venstre side ved forhjulet. Den er af aluminium, og simmerringen i hjulnavet
kører herpå. Den er efter 11.000 Km. allerede voldsomt slidt i to spor. Nu er aluminium
og gummi i sig selv en dårlig kombination, og glemmer man så bare en smule smøremiddel, så
går det jo galt. Heldigvis så er hjullejerne i sig selv lukkede, ellers havde de sejlet rund i
aluminiumstøv, men alligevel.
|
Maling, eller mest af alt, mangel på maling.
|
Efter 2½ sesson ser dækslet over knastkæde og gear til ballanceaksel således ud omkring boltene. Tykt lag af
ir under malingen. For f..... da, "makita" bliver brugt i al slags vejr gennem forår, sommer, og efterår,
men er opbevaret i opvarmet og tørt lokale om vinteren. Ufatteligt ringe :-(
|
|
Og et år senere, ganske forudsigeligt. Jeg har ikke forelagt BMW problemet endnu, men overvejer at gøre det.
|
|
Længere nede hvor der dog retfærdigvis har været nogen "sandblæsning" fra forhjulet.
|
|
Efter 3½ sesson, og kun knap 40.000 Km., lækker der olie ud i samlingen mellem motor og gearkasse. Ydermere har
olien fundet vej til koblingen, og den "fedter" betragteligt ved højere omdrejninger hvor det solide
moment sætter ind.
|
|
Her er synderen. En simpel simmerring til få penge. Her har BMW sparet lidt vel rigeligt.
|
Læs mere om dette problem her:
|
Og bagud til kardanen slipper der også olie ud i betragtelige mængder.
|
|
18. september 2012 brækker stellet midt over på grund af en komplet tåbeligt placeret "
popnut".
|
|
Stellet er knækket samme sted i begge sider.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen Opdateret d. 19-9-2012
|