Central lift
1200S, som så mange andre sportslige motorcykler, mangler centralstøtteben. Og mange,
ellers ganske simple, serviceopgaver besværliggøres derved. Ting som kædesmøring,
(ikke så aktuelt her), dækskifte, affjedrings, og bremseservice, foregår meget lettere
på en mc med centralstøtteben. Hvad gør man så ? Bygger en tilpasset
central"lift" !
Hvorfor nu ikke en almindelig baghjulsløfter ? Tjae, den er fin nok til et dækskifte, og arbejde
med hjul og bremser generelt, men derimod helt uanvendelig til arbejde med affjedring, og kardan.
|
Udgangspunktet for dette project er to billige 1 ton saksdonkrafte fra Biltema. Jeg ville
helt ærligt være noget bekymret ved at udsætte dette "kinakram"
for 1000 Kg. Men med to donkrafte til 200 Kg. motorcykel, så går det vel nok.
|
|
Her er donkraftene linet op på et stykke "trailerplade", en prof. kvalitet
væsentlig stærkere end en "Brenderup plade". Grundlæggende en
hårdtpresset krydsfiner med en art overfladebehandling.
Afstanden mellem sax'ene er tilpasset nederste stelrør på BMW'en.
|
|
Donkraftene skal bringes til at løfte synkront, derfor er der behov for en mekanisk
sammenkobling af de to spindler. Her har jeg kigget i rodekasserne med gode ting og sager, som
jeg ikke har nænnet at smide ud. I dette tilfælde to kædehjul, samt kæde
fra en kopimaskine.
Spindlerne har jeg afdrejet på bagsiden af u-koblingene, således at der bliver en plan
anlægsflade til kædehjulene.
|
|
Kædehjulets originale nav er drejet ud, og hullet tilpasset spindlen.
Kædehjulet er fæstnet med to M4 bolte. Gevind er skåret i spindlens u-kobling.
|
|
Så er kæden kortet op, og lagt på. Og konstruktionen er færdig,
sådan da, for donkraftene er så leddeløse at kæden takker over.
|
|
Afstandsstag af ½" vandrør omkring en M10 gevindstang gør godt. Der er boret,
og skåret M10 gevind halvvejs gennem dornene, der bærer spindlerne, og som er leje for
laskerne.
Dorne, og gevindstang, er efterfølgende spændt hårdt sammen om vandrøret.
|
|
Et stag gør godt her også, men bor ikke helt gennem dornene til spindelgevindet.
Erfaring siger, at det er meget besværligt at fjerne graterne i spindelgevindet
efterfølgende.
|
|
Fødder tilovers fra "HN" saxdonkrafte, som blev til bådstativ.
|
|
Sporet i gummiklodsen er udvidet til stelrørs diameter med sav, fil, og cylindrisk
slibesten/turbinesliber.
|
|
Og den virker.
|
|
Men der er dog plads til en forbedring. Stifterne gennem laskerne foroven, og nederst fodpladerne,
har lidt rigeligt slup, og mc'en kan rokkes en smule frem og tilbage. Men ellers fungerer liften
fremragende.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 27-12-2011
|