TFV BMW R1200S

Valid HTML 4.01 Transitional


Givi montage, nu med forbedringer

foto

Hmmm.. Ikke meget plads at gøre godt med. Og inderskærmen fylder for meget på kritiske steder.

foto

foto

Det er nødvendigt at fjerne en smule af inderskærmen ned mod lyddæmperen, men varmeskjoldet bevares.

foto

Bore, save, file. Materialet er fiberforstærket plast. Nemt at tilpasse.

foto

Dette giver mulighed for at placere vinklerne parallelt med siderne på baglygten. Der holdes 6-7 mm. afstand til lygtens sider, således at de lodrette "vinger" kan stikke op tæt ved lygtehuset.

foto

De bærende vinkler er på plads. Fire bolte som sidder lidt for tæt, men det er hvad der er plads til.

foto

foto

Min egen hjemmebryggede bukkemaskine. Den var også i brug da jeg lavede beslag til VTR'en.
Rammen er aluminium fra en skrotbunke hvor jeg engang arbejdede, den har været indlæg i en skumform.

foto

Mærke op, bore, save, file. Skabeloner i pap er en praktisk ting.

foto

En ribbe saves af med en nedstryger på samme måde som ved VTR-F løsningen. Denne gang for at kunne montere pladen lavt, og holde BMW logoet synligt. Følg linierne i designet, men efterlad en smule materiale. Fjern de sidste rester af ribben med en fintandet fil, og slib til sidst med sandpapir. Lidt sort maling, og ingen vil nogensinde bemærke den manglende ribbe.

foto

foto

Den sidste tilpasning af vingerne er udført. Nu skygger de ikke mere for baglygten.

foto

Billedet viser monteringen før de sidste modificeringer af vinklerne.

Og som finale, en Givi V46 med sølvfarvet låg.


Redesign med forbedringer

foto

Efter kun fire år måtte de skarptbukkede vinkler give op overfor metaltræthed.

De har sikkert ikke været understøttet godt nok, og har kunne vride i bukket.

foto

Nye massive bæringer til topvinklerne. Denne gang pænt overdimensionerede.

foto

Lidt praktiske detaljer fra fremstillingen.

Hjemmeslebet bor til at lave plane undersænkninger af cylindriske bolthoveder.

foto

Gevindskæring i den 25 mm. tykke massive alu-blok.

Der er brugt helt almindeligt håndværktøj såsom fil, ned-stryger, og lidt hjælp fra min gamle uopslidelige Ixion bænkboremaskine.

foto

Samlet med den originale topvinkel.

foto

Og på plads på cyklen. De nye beslag er lidt længere, har en monteringsbolt mere, og fordeler belastningen lidt bedre i stelrøret.

Mon ikke at topboksen bliver hængende fire år mere med den forbedring.


Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen
20-10-2011