Givi montage, nu med forbedringer
|
Hmmm.. Ikke meget plads at gøre godt med. Og inderskærmen fylder for meget på
kritiske steder.
|
|
Det er nødvendigt at fjerne en smule af inderskærmen ned mod lyddæmperen,
men varmeskjoldet bevares.
|
|
Bore, save, file. Materialet er fiberforstærket plast. Nemt at tilpasse.
|
|
Dette giver mulighed for at placere vinklerne parallelt med siderne på baglygten. Der holdes
6-7 mm. afstand til lygtens sider, således at de lodrette "vinger" kan stikke op
tæt ved lygtehuset.
|
|
De bærende vinkler er på plads. Fire bolte som sidder lidt for tæt, men det er hvad
der er plads til.
|
|
Min egen hjemmebryggede bukkemaskine. Den var også i brug da jeg lavede beslag til VTR'en.
Rammen er aluminium fra en skrotbunke hvor jeg engang arbejdede, den har været indlæg i
en skumform.
|
|
Mærke op, bore, save, file. Skabeloner i pap er en praktisk ting.
|
|
En ribbe saves af med en nedstryger på samme måde som ved VTR-F løsningen.
Denne gang for at kunne montere pladen lavt, og holde BMW logoet synligt. Følg
linierne i designet, men efterlad en smule materiale. Fjern de sidste rester af ribben med
en fintandet fil, og slib til sidst med sandpapir. Lidt sort maling, og ingen vil nogensinde
bemærke den manglende ribbe.
|
|
Den sidste tilpasning af vingerne er udført. Nu skygger de ikke mere for baglygten.
|
|
Billedet viser monteringen før de sidste modificeringer af vinklerne.
|
Og som finale, en Givi V46 med sølvfarvet låg.
Redesign med forbedringer
|
Efter kun fire år måtte de skarptbukkede vinkler give op overfor metaltræthed.
De har sikkert ikke været understøttet godt nok, og har kunne vride i bukket.
|
|
Nye massive bæringer til topvinklerne. Denne gang pænt overdimensionerede.
|
|
Lidt praktiske detaljer fra fremstillingen.
Hjemmeslebet bor til at lave plane undersænkninger af cylindriske bolthoveder.
|
|
Gevindskæring i den 25 mm. tykke massive alu-blok.
Der er brugt helt almindeligt håndværktøj såsom fil, ned-stryger, og lidt hjælp fra min gamle
uopslidelige Ixion bænkboremaskine.
|
|
Samlet med den originale topvinkel.
|
|
Og på plads på cyklen. De nye beslag er lidt længere, har en monteringsbolt mere, og fordeler
belastningen lidt bedre i stelrøret.
|
Mon ikke at topboksen bliver hængende fire år mere med den forbedring.
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 20-10-2011
|