Bremser
Det er ingen hemmelighed at jeg ikke har været udelt begejstret for bremserne på S'en. Bremserne har fungeret alt fra
aldeles fremragende effektive og doserbare, men også i perioder "svampede" med for megen vandring i greb/pedal.
Hvergang har det hjulpet at "forspænde" greb/pedal med en kraftig bagagestrop over natten. Altså
et typisk tegn på luft i bremsesystemet. Og når at man betragter den kombinerede slange/rørføring, så
er den både unødigt kompliceret, og et par steder med udpræget mulighed for luftlommer.
Dertil er jeg ikke tryg ved de stive rørtilslutninger til den gummiophængte ABS-modulator, disse rør
har givet anledning til revnedannelse, med følgende bremsesvigt, på R1200R modellen, og jeg ser risikoen for en lignende
defekt for R1200S over tid. Alt dette, og med et forestående bremsevædskeskift, motiverede til første skridt i
oprydningen i bremserør på "makita", nemlig forbremsen.
Målet er reelle "point to point" slangeføringer, uden ekstra samlinger, og med et let stigende
forløb fra kalipre, og op til mastercylinder.
|
Her den udpræget værste mulighed for en luftlomme i det originale setup, og som ikke har nogen mulighed for at undslippe,
på forbindelsen mellem mastercylinder og ABS-modulator.
Et koblingsstykke mellem slange og rør monteret øverst på højre kåbebærer. Både
rør og slange føres nedad herfra.
Den skal væk !
|
|
Her rørsamlingen midt på forbindelsen mellem ABS-modulator og kalipre. Ganske pænt placeret under højre
kåbebærer. Sikkert ikke anledning til problemer, men samlingen forsvinder ved ændringerne.
|
|
Begge originale rør er, uden hensyntagen til at undgå luftlommer, ført hen over generatoren til ABS-modulatoren.
Slangerne nederst i billedet er benzinslanger.
|
Ombygninger ender som regel altid med at være lige den tand mere udfordrende end først antaget. De mange buk på de
originale rør er ikke alle helt unødvendige. Og specielt tilgangen til ABS-modulatoren, med indvendig M12 gevind,
satte både Slangespecialisten og mig på prøve.
|
Generatordækslet sidder halvvejs ud for,...
|
|
og ganske tæt på den indgående tilslutning på ABS-modulatoren. En let vinklet studs med
omløber ville være idealet, herom senere.
|
|
Fabrikationen af slangerne blev helt trygt overladt til Slangespecialisten, en rigtig god sparringspartner
på det område.
Der var lidt problemer med udvalget af M12 x 1 fittings til indgangstilslutningen i ABS-modulatoren,
og jeg måtte "nøjes" med en fast lige forskuening, hvor en 15° vinklet med
løs omløber ville være idealet, og hvad værre var, med indvendig konus.
ABS-modulatoren har også indvendig konus af typen beregnet på rørtilslutning.
Løsningen blev en lille "dobbeltkonus" adapter af aluminium, fremstillet i drejebænken
|
|
Denne fine banjobolt med indbygget udluftning er originalmontering på bagbremsekaliperen. Tilmed er de billige som
reservedel, så den er oplagt til ABS-modulatorens afgangsstuds, hvor der, i modsætning til indgangsstudsen, er
pakflade omkring M10 hullet, og en banjo/banjobolt er en mulighed.
|
Argh! Tid at skære hjørner. Den rigtige løsning ville være at hæve ABS-modulatoren ca. 5 mm. med
et nyt beslag. Det ville så kræve at rørføringen til bagbremsen blev modificeret i samme omgang, og disse
opgaver fandt jeg for omfattende på engang. Det bliver en "halvvejs" løsning for nu.
|
Efterladt tilbage med kun muligheden for en lige tilslutning til modulatorens M12 indgang, så måtte
generatordækslet modificeres for at sikre frigang til den nye slange. Uden praktisk betydning som sådan, men
grænseløst irreterende alligevel.
Afgangen var ganske ligetil, en banjo og M10 banjobolt med udluftning.
|
|
Det nye layout. Slangen mellem master og ABS følger den gamle rute hen over generatoren. Slangen fra ABS til kalipre
tager en genvej i en stor bue under tanken.
Slangerne er midtvejs fikseret i et nyt beslag under kåbebæreren.
Slangeholder
|
|
Slangen, der er ført hen over generatoren fik en sikring mod slid. En opskåret rest af en kølerslange.
|
Oplevelser fra, og tekst forfattet af Orla Pedersen 22-4-2010
|